email
save
کد خبر: ۲۱۳۳
۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۷

موش در خیابان، ساس در قطار؛ به پاریس خوش آمدید

فرانسه برخلاف تصویر لوکسی که همواره از جاذبه‌های گردشگری خود تبلیغ می‌کند، از گذشته تا امروز با بحران‌های بهداشتی همچون حضور میلیون‌ها موش در پاریس دست و پنجه نرم کرده و این روزها افزایش شمار ساس‌ها در شبکه حمل‌ونقل عمومی این کشور نیز به چالش‌های آن اضافه شده است.

موش در خیابان، ساس در قطار؛ به پاریس خوش آمدید

به گزارش پرشین خبر؛ حضور میلیون‌ها موش در پایتخت فرانسه که چالشی چند ده ساله است، هنوز حل نشده بود که شبکه‌های اجتماعی با ثبت لحظاتی از حضور ساس‌ها در شبکه حمل‌ونقل عمومی این کشور از جمله در قطار و مترو و حتی سینماها، از خلق چالش بهداشتی جدیدی خبر دادند.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در پاریس، تخمین دقیق تعداد موش‌ها دشوار است اما متخصصان این حوزه پیش‌بینی می‌کنند که حدود ۵ میلیون موش در پاریس زندگی می‌کند که نشان دهنده نسبت ۱.۵ تا ۲ موش به ازای هر شهروند است.
موضوعی که پروفسور بریژیت اوتران (Brigitte Autran) ایمونولوژیست و رئیس کمیته نظارت، پیش‌بینی و پیشگیری از خطرات بهداشتی (COVARS) در مصاحبه‌ای که ۱۵ مارس سالجاری میلادی (۲۴ اسفند گذشته) با روزنامه پرشمارگان لو فیگارو داشت، تاکید کرد که خطر مرتبط با موش‌ها یک خطر دائمی برای سلامتی است.

موش در خیابان، ساس در قطار؛ به پاریس خوش آمدید

اما ظاهرا این نیمه پر لیوان برای فرانسه‌ای است که هم اینک میزبان جام جهانی راگبی است و سال آتی نیز باید میزبان المپیک ۲۰۲۴ پاریس باشد! چراکه هنوز نگرانی‌ها از تکرار ناآرامی‌های اجتماعی و افزایش مشکلات بهداشتی همچون شمار روز افزون موش‌های پایتخت و اعتصاب‌های پی‌درپی کادر درمان حل نشده بود که چالش حضور ساس‌ها نیز به آنها اضافه شد.
روزنامه لو فیگارو با انتشار گزارشی در این زمینه اعلام کرد که بررسی آمار و ارقام حوزه‌هایی همچون اتحادیه ضدعفونی و کنترل آفات، نشانگر افزایش مداخلات برای کنترل جمعیت ساس‌ها در فرانسه است.
در این گزارش با طرح این سوال که آیا می‌توانستیم انفجار فعلی پدیده ساس را پیش‌بینی کنیم؟ آمده است: از سه سال پیش، مداخلات متخصصان برای مبارزه با این آفت افزایش مداوم داشته است و آمارهای فاش شده از اتحادیه‌های مرتبط، نشان دهنده افزایش ۶۵ درصدی اقدامات نسبت به سال گذشته میلادی است.
بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۲، افزون بر یک میلیون مداخله برای کنترل جمیعت ساس‌ها در فرانسه ثبت شد که این رقم در سال ماقبل آن حدود ۹۷۸ هزار بود.
لو فیگارو یادآوری می‌کند که متخصصان پیشتر در مورد این افزایش هشدار داده و نگران آغاز سال تحصیلی ۲۰۲۳ بودند.
این روزنامه پرشمارگان اضافه می‌کند که موارد ثبت شده سمپاشی‌ها، فهرست جامعی از تعداد کل خانواردهای آسیب‌دیده ارایه نمی‌کند و تنها یک نمای کلی از موارد گزارش شده را نشان می‌دهد.
یکی از شرکت‌های فعال در این زمینه به این روزنامه پرشمارگان فرانسوی اعلام کرده است که امسال با افزایش ۲۵ درصدی درخواست‌های سمپاشی نسبت به سال تحصیلی گذشته روبرو است و ۵ تا ۱۰ برابر بیش از سال ۲۰۲۲ تماس داشته و نمی‌توانند به همه درخواست‌ها پاسخ دهند.
در همین ارتباط شبکه رادیویی فرانس اَنفو (France info) از انتقاد شدید نمایندگان پارلمان فرانسه از الیزابت بورن نخست وزیر این کشور خبر دادند و دولت را متهم کردند که در سال‌های اخیر اقدام موثری برای حل مشکل ازدیاد جمعیت ساس‌ها انجام نداده است.
اولویه وران (Olivier Véran) سخنگوی دولت مکرون نیز پس از هفته‌ها انفعال دولت در این زمینه، از تشکیل جلسه بین‌وزارتی در روز جمعه برای رصد و بررسی گزارش‌های دریافتی در این زمینه خبر داده است.
مروری بر شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های بین‌المللی از گسترش ابعاد رسوایی بهداشتی افزایش ساس‌ها در شبکه حمل‌ونقل عمومی فرانسه و تاثیر آن بر میزان ورود گردشگران و شاید مهمتر از آن میزبانی المپیک پاریس و صد البته نتایج نامطلوب این شرایط بر سلامت شهروندان فرانسوی خبر می‌دهد.
بی‌تردید برایند پدیده‌هایی همچون ناآرامی‌های مستمر اجتماعی، تورم و گرانی، چالش‌های حوزه درمان که باعث شد معترضان با منجنیق به خیابان بیایند، ممنوعیت حجاب ورزشکاران فرانسوی در المپیک ۲۰۲۴ و اکنون نیز وجود ساس در شبکه حمل‌ونقل عمومی، از جمله مولفه‌هایی است که فرانسه را با انبوهی از مشکلات برای میزبانی مطلوب المپیک سال آتی مواجه کرده است و باید دید مستاجر جوان الیزه که در افتتاحیه جام جهانی راگبی توسط هواداران تحقیر شد، برای المپیک پاریس که در تاریخ ۲۶ ژوئیه تا ۱۱ اوت ۲۰۲۴ میلادی (۵ تا ۲۱ مرداد ۱۴۰۳) برگزار می‌شود، چه خوابی خواهد دید؟

ارسال نظر